torsdag 4 april 2013

Pluttissockar

Nu har jag skickat iväg sockarna till vännens lilla pluttis. Jag fick höra att de varma sockarna inte får vara kvar på fötterna särskilt länge så nu stickade jag en variant med snöre istället.


Första paret är stickat helt efter mönstret men i tjockare garn. Bäbisen är inte en månad än men man blir ju lite osäker på storleken. Eftersom det var en rätt snabb stickning blev det ett par till med 14 rader istället för 8 i mitten. Förhoppningsvis passar båda paren. =) Det tredje paret är raggsocksrester som inte räcker till vuxensockar så jag passade på att ta slut på lite mer.


Mönster: My great grandmother's baby socks av Naomi Parkhurst (Ravelrylänk). De gråa är stickade efter ett mönster i en Hemmets journal-bilaga (tack E! =) där jag skippade den rätstickade början. Jag skulle inte göra minskningen vid tårna på det här sättet i vanliga fall men det funkade i det tjocka garnet och blev fint ändå.
Garn: Fame M&K, sockgarn.
Stickor: 2 mm till de blåa, 3 mm till de gråa.


Now I've sent the socks to my friends baby. I heard that warm socks are not staying on the foot long enough so I knitted a kind with a string instead.

I knit the first pair in a bit thicker yarn than the pattern says. The baby is not even a month yet but I am a bit uncertain about babysizes. Since it was a fast knitting I made a second pair with 14 rows in the middle instead of 8. The third is knitted in rests that aren't enough for any adultsocks so I used up a bit more of that.

Inga kommentarer: