torsdag 13 september 2012

Solsken och tjusiga bäbistraktorer

Senaste semesteravstickaren bar till Mallorca. På planet satt jag full av fördomar som dog rätt snabbt när vi väl kom ner på ön, interagerade och turistade omkring. Visst bodde vi i ett turistgetto men i efterhand förstår jag verkligen varför Mallorca ligger på topplistan över mest populära resmål för svenskar. Det är inte bara solen kan jag lova.

 
Mina människor visste att jag skulle dit så jag hade med mig två födelsedagspresenter i form av resehandböcker. I dessa böcker kunde man också läsa om mallorqinskt hantverk men det lyckades jag förstås bläddra förbi så jag har inte med mig så många sådana intryck hem. Där vi rörde oss höll jag givetvis utkik men bara sådär random upptäckte jag inte så mycket. Över hela ön finns det marknader vissa dagar i veckan och i den norra delen fanns det en hantverksmarknad i Alcudias hamn varje kväll. Trångt med rätt blandat utbud och funderar man bara på en resa till Alcudia är det inte hantverksmarknaden man ska åka dit för. Trots det var det enda jag tog med hem från ett stånd på denna marknad där en danska (I know! det var lite kul) sålde handsydda barnkläder (ingen hemsida men det skulle komma i år fick jag veta). Kunde inte låta bli traktorerna till min fina vän som ska ha smått nästa år. Så minsta storleken fick åka med hem. =)

 

Inga kommentarer: