måndag 17 september 2012

Måndagslikes - virkmode, zombies och Mad Men-stick

1. På väg mot semester brukar jag skaffa lite ströläsning som passar när man egentligen är för trött för att läsa men inte kan somna direkt. Då brukar det bli sådant som fångar min uppmärksamhet den stunden som får åka med. Väl framför tidningsdisken tog det inte lång stund att få syn på Elle med en liten bild på Trendbilagan med virk på framsidan; en bild från Marc Jacobs-visning med stickad kjol och virkad halsduk och tröja.

Det är väl inte så att någon har missat att det är väldigt inne med stick och virk men det är inte varje dag man ser någon ha en egenvirkad tröja ute på stan. Det kanske krävs inlägg i ett par modevisningar för det. Tyck vad man vill om mode eller syftet med modevisningar men den här gången fungerar det nästan som reell inspiration - de som inte har råd med Marc Jacobs (jag tex - den virkade halsduken kostar 1800 dollar på deras hemsida) kan ja, kanske virka en egen eller ta det som en inspiration till att försöka passera den där svåra tröskeln med att faktiskt ta rätt betalt för den slöjd de säljer.


Dessutom älskar jag balansen i neongrönt och lila tillsammans. I like helt enkelt och Elle i övrigt var också full av inspiration för likasinnade nördar. Foto fotad ur Elles trendbilaga.
 
2. Ofta slöjdar jag samtidigt som jag ser något på tv och jag har nämnt att det på senaste tiden har varit Mad Men. Bra som ströttitt men rent bild- och klädmässigt tycker jag faktiskt om den. I ett fruset avsnitt väcks en av de anställda på byrån av en vantklädd hand och jag tänker faktiskt på att vantarna är superfina och att det borde gå att kolla upp mönster med hjälp av närbilden. En dag undrar jag om någon redan tänkt och gjort samma sak och visst då, på Ravelry hittar jag mönster. Dags att sticka perfekta höstvantar. =)
 
Bild från Staci Perry, på Ravelry.
3. Till det behöver jag perfekta stickmarkörer. Det är lite svårt att välja nu mellan zombien, eyeballs eller muscher.
 
Bild från DécorNoir på Etsy.com.
Några saker jag samlat på mig som kan passa en trött måndag? =)

2 kommentarer:

ozelote sa...

Gasmasken var ju riktigt snygg!

'ulliganen sa...

Ja, den är grym. Förut fanns det skitsöta små cthulusisar men de var borta när jag kollade i tid för inlägget. Attans.. =)