söndag 29 januari 2012

Storstadsblaj..

En storstadshelg med en fin vän är till ända. När vi träffas brukar vi försöka hitta på spontan-aktiviteter med resultatet att det vi helst vill besöka inte alltid är öppet när vi vill dit. Den här gången tog vi sikte på ett gemensamt fotointresse och såg till att hinna med ett besök på Moderna museets visning av fotografi i deras samling; "En annan historia", i tre delar.

Det fanns så mycket inspirerande att se. Jag upptäckte Julia Margaret Cameron (1815-1879) och blev fascinerad. Jag upplever hennes konst som surrealistisk, jag vet inte om det alls är meningen, men det var lätt för tiden att flyga iväg i det rummet.


Det var ok att fota av bilderna på museet så länge man lät bli blixten. =) Jag tittade mer än fotade, men vissa bilder tog jag för att minnas och läsa på om.

Del ur "Skrivet i ljus".
Hasse Persson, ur serien Amerikabilder, 1972

Anna Riwkin-Brick

Nu ska jag ägna mig åt stickning och låta intrycken sortera sig på egen hand. =)


Inga kommentarer: