tisdag 3 januari 2012

Re Voltere

Såg nyårsaftonens kulturkrönika på Aftonladet om gerillabroderi. Bra! Paradoxalt nog behöver något hända för att något annat ska hända - trots att vi vet att inga omvälvande förändringar i världen hade skett om alla tänkt att det inte var någon idé att tjafsa med självutnämnda tankehärskare (eller härskande tankar) "eftersom en enda aldrig kan förändra någonting".

En del tankar om sådana verk har snurrat och snurrar i huvudet redan sen länge och jag ser det ofarliga handarbetet som en stark möjlighet till diskussion mellan människor som kanske annars mest avfärdat varandra utan närmare reflektion. Hantverk är relevant. Vi har ingenting att skämmas för, oavsett om vi broderar rosor eller hårda budskap.

Jag är trött på att mitt nålkorsande möts med bekymrade pannor som undrar hur jag har egentligen har tid med det här. Pannor som säger att jag borde ha viktigare saker för mig och att jag slösar bort mitt liv på att lägga stygn i kors. Detta tar Åsa Linderborg upp i krönikan och lägger till: "Att använda händerna till datorspel är dock helt legitimt."  Ser fram emot fortsättningen på Aftonbladet.

Lika uppspelt som nu blev jag också då jag såg Elin Eks broderi i "Supertanten - sylt, småkakor, syjuntor och civilkurage."

Fotat av halva Elnaz Baghlanians foto i "Supertanten", s.106.
Helt fantastiskt tycker jag - tänk vilka roliga diskussioner till kaffet! =)  Kolla också in Åsa Linderborgs broderi på länken ovan!

Nu är jag så uppspelt så jag tar det jag egentligen tänkt visa vid ett senare tillfälle. Peace!

Inga kommentarer: