måndag 18 april 2011

Nygamla böcker

Under en av dagarna på resan struntade vi i skidåkningen och ägnade oss åt lite turistande och shopping istället. Tur var väl det för vi fann en loppis där jag fick tre fina gamla böcker för en knäppt liten peng (55). Underst ett handarbetslexikon, band 1 av 20. Vackra bilder - kanske kan vara något att samla på. Mittenboken innheåller beskrivningar på stickat, virkat och broderat.

Översta boken är Svenska Turistföreningens årsbok från 1988 med mycket information, bl.a. om den svenska ullen och flera textilrika svenska landskap. Den har jag redan hunnit spendera ett par timmar tillsammans med och hittills tycker jag den är väldans intressant.



Bilderna är tagna ur årsboken. Den nedersta beskriver kvinnornas arbetsår i bondesamhället. Första boken i min samling som inte är baserad på mönster utan historik och information. Råkade också ramla över en helt ny bok som innehåller mönster att sy. "Sy" av Cath Kidston. Med boken följde också material till väskan på bokens framsida. Kanske inte riktigt mina färger men jag blev nyfiken på ett par av modellerna, måste bara ordna så att min fina symaskin slutar tappa tråden och hacka i sömmen.
  

Inga kommentarer: